Hola Chicos y Chicas ! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Karin In der Maur - WaarBenJij.nu Hola Chicos y Chicas ! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Karin In der Maur - WaarBenJij.nu

Hola Chicos y Chicas !

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Februari 2009 | Peru, Cusco

Chicos y Chicas, hoe gaat het met iedereen? Goed carnaval gevierd? en is het weer al wat beter?

Ik was bij het weekend van Pisac gebleven. Die maandag daarop ben ik naar Caicay geweest om de vorderingen van de bouw van het schoolgebouwtje te bekijken. Het was fijn om te zien dat je echt al vooruitgang kon zien. Verder die week rustig aan gedaan aangezien ik op woensdag een voedselvergiftiging had opgelopen en hierdoor twee dagen plat heb gelegen.
Zaterdag de 14de ben ik naar Ollantaytambo geweest. Hier hebben ze, zoals ongeveer elk dorp in de omgeving van Cusco, ruines van de incatijd. Wel mooi om te zien. Gelukkig net de hordes wit ingesmeerde toeristen met pet en camera op de borst voor. Overigens was de D-tour ernaartoe in de verschillende mini busjes een mooie belevenis, prachtig om de hele tijd naar buiten te kijken en het ´gewone´ plattelandsleven te zien. Op de terugweg nog even uitgestapt bij Chinchero waar een mooie kerk stond uit 1607 die van binnen helemaal handbeschilderd was. De besneeuwde bergtoppen in de verte waren ook het genieten waard. Eenmaal terug in Cusco bekaf en vroeg naar bed.
Die zondag zijn we (Eline, Nicole en ik) gaan mountainbiken. Achteraf wel heel vet, maar de eerste helft was een nachtmerrie. We hadden namelijk de pech dat het de nacht ervoor had geregend waardoor het 1 grote baggerbende was. Beetje jammer want elke tien meter liepen de wielen vast. Eenmaal aangekomen bij Moray, een bezienswaardigheid uit de Inca tijd, zagen we het niet meer zitten. Met een schoolbus gingen we een stuk verder en vanuit Maras werden we eindelijk beloond. Een ruige afdaling van de berg naar beneden met vooral veel losse stenen en het ravijn aan de rechterkant langs je. Eindelijk voelden we de adrenaline stromen. Onderweg kwamen we langs de Salinas, zoutwinningsvelden die ook weer een kiekje waard waren. Rond vijf uur stapten we in de bus terug en eenmaal terug hebben we onszelf na de maaltijd op een overheerlijke brownie getrakteerd en dat onder het genot van een spelletje mens- erger-je-niet.

Verder ben ik de afgelopen twee weken erg druk bezig geweest met verschillende projecten. Naast Caicay heb ik nog twee andere projecten gevonden die hard hulp nodig hebben. De eerste is Instituto Asistencial de Salud Mental, een psychiatrische instelling met circa 70 bewoners. De meeste bewoners hebben een verleden met alcohol of drugsmisbruik en zijn afhankelijk van veel medicatie. Een aantal patienten is schizofreen.
De omstandigheden in deze kliniek zijn zeer armoedig. Naast de vaste bewoners zijn er ook mensen die dagelijks voor behandeling komen maar die nog wel familie hebben waar ze kunnen slapen. Nicole en ik zijn drie dagen druk bezig geweest met het aanschaffen met spullen voor ze. Van dekens, pyamas, sloffen, slippers, shampoo, zeep, scheermessen, knutselmaterialen tot handdoeken, tondeuse en koekjes. Ook hebben we ontsmettingsspul gekocht. Er zijn namelijk ruimtes waar mensen verblijven die hun ontlasting niet kunnen inhouden. Dit trekt echter helemaal in het beton waardoor de lucht niet te harden is.
Het andere project heet Policlinico Parroquial Belen. Deze kliniek geeft met name hulp aan mensen die niet veel geld te besteden hebben voor medische hulp. De dokters gaan regelmatig naar het platteland om daar, gratis, hulp te verschaffen aan mensen die niet de mogelheid en geld hebben om naar een kliniek te gaan. Ik ben afgelopen woensdag mee geweest om te zien hoe dat gaat. Eerst rijden ze door verschillende dorpjes waar ze toeteren. Hierdoor weten de mensen dat de kliniek er een dagje is en dan komen ze naar een bepaalde plek. Ik had fruit gekocht en dat werd zeer goed ontvangen. Voor deze kliniek heb ik, dankzij veel mensen uit Nederland, veel medicijnen kunnen kopen.
Doordat ik zoveel geld uit Nederland mee heb gekregen heb ik hier ontzettend veel goede dingen kunnen doen. Daarnaast heb ik veel meer van het echte leven hier kunnen zien, waar ik erg dankbaar voor ben. Ik wil iedereen die geld heeft gegeven ontzettend bedanken, het is echt heel goed terecht gekomen!

Verder de afgelopen twee weken weer de nodige salsalessen gehad, en de salsa ook in de praktijk gebracht in Mythologie. Volgens mij had ik al wat over deze tent geschreven. Elke avond zijn hier meerdere dansleraren aanwezig en dan is het salsadansen geblazen, errug gezellig! Er wordt ook regelmatig een show weggegeven. Ook is Floor jarig geweest, wat we goed gevierd hebben.

Ow ja dat vergeet ik bijna te zeggen, het carnaval hier. Nou dat is wel wat anders als in Nederland, er komt veel scheerschuim en water bij kijken. Ik was met Nicole naar Coya gegaan, een dorpje verderop. We waren de bus nog niet uit of we hadden al een aantal emmers water over ons heen, ook het scheerschuim werd ons niet bespaard. We waren ook ongeveer de enige blanken daar dus extra de sjaak. Na een traditionele dans gezien te hebben zijn we naar Pisac gegaan om te kijken hoe het daar er aan toe ging. Gelukkig hebben we het water en scheerschuim kunnen ontlopen en kwamen we weer redelijk opgedroogd in Cusco aan waar ik een heerlijke warme douche heb genomen.

Morgen begin ik aan de Salkantay. Dit is een vijfdaagse wandeltrip naar Macchu Pichu. Ik ben er best een beetje zenuwachtig voor want het is een behoorlijk zware trip. De eerste twee dagen lopen we door een koud klimaat en moeten we een berg over van 4700 meter, en ik kan je verzekeren, die hoogte voel je wel. Dag drie en vier gaan door de jungle en de vijfde dag mogen we van de Macchu Pichu gaan genieten. Vandaag de laatste dingen aangeschaft zoals een klein kussentje en veel koekjes. Morgen wordt ik om zes uur opgehaald bij mijn appartement en dan gaat het avontuur beginnen. Ik hoop zo dat ik het ga trekken. Ik ga met Bauke, Nicole, Eline en Floor. Ontzettend leuk omdat we nu een prive tour hebben. Er gaan paarden mee die de tenten en het meeste van onze spullen dragen. Tevens gaat er ook een kok mee. Duimen jullie voor me?

Dan tenslotte de fotos. Ik heb eindelijk fotos op mijn space gezet. Helaas hebben ze nog geen naam want dat kostte echt ontzettend veel tijd.

http://cid-fcb53a7e3958c1b8.photos.live.com/summary.aspx?sa=75235272

Ik hoop dat het werkt.

Ik ga nu een hapje eten en dan vroeg naar bed. Laat iets van jullie horen en tot snel. Dikke kus.



  • 01 Maart 2009 - 06:55

    Denise:

    Ik zal voor je duimen meis! Ik weet zeker dat het jullie gaat lukken!! Ik ga zometeen je foto's eens bekijken, ben erg benieuwd! Wat vliegt de tijd trouwens....kan me nog herinneren dat je vertrok en nu is het al maart (bijna je verjaardag zie ik trouwens :)!). En iets van die salsa-lessen wil ik wel terug zien he als je in nederland bent (m.a.w je mag mij ook wel een cursusje gegeven ;)).

    Heel veel succes en plezier nog!!
    kus
    Denise

  • 01 Maart 2009 - 11:15

    Vic:

    tof die foto's! verhalen zijn mooi, maar beelden zeggen vaak nog veel meer..

  • 01 Maart 2009 - 13:16

    Steven:

    Wow, ik wist niet dat je dit allemaal ging doen daar, wel écht heel vet. Lijkt me super zo'n ervaring. Jaloers? Hmmm, ik ga eerst de foto's even kijken :)

    Heel veel plezier nog en tot je volgende verhaal!

    x Steven

    ps. picasso is veel handiger om je foto's op te zetten en te namen (ff googlen)

  • 01 Maart 2009 - 15:10

    Marijke Migo:

    Hola Karin!
    Leuk om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. En wat heb je al veel gedaan in de afgelopen weken zeg. Ook daardoor zal de tijd wel voorbij vliegen. Fijn ook dat je projecten hebt gevonden waar het geld zo goed aan besteed is. Wat betreft je komende avontuur: klinkt super! En natuurlijk ga je het halen. Ik denk wel dat het een van je meest bijzondere verjaardagen zal worden. In ieder geval een om niet snel te vergeten. Alvast gefeliciteerd en heel veel succes en plezier de komende dagen.
    Liefs, Marijke

  • 02 Maart 2009 - 06:40

    Mam:

    Hoi Lieverd, op dit moment ben je aan het ploeteren, hoop idd voor je dat je het trekt. Maar met zo'n privé groep kan je toch een beetje zelf het tempo bepalen, wordt het gewoon een pauzetje meer.
    Wordt i.i.g. morgen een bijzondere verjaardag, vanaf deze plek vast van harte gefeliciteerd en ik bel je morgen, hopelijk kom ik erdoor.
    Dikke knuf mama

  • 02 Maart 2009 - 08:13

    Mam:

    Heb net je foto's bekeken, wat een schitterende foto's, kleurrijke mensen, mooie natuur. Jammer dat ik je niet kan komen opzoeken, maar ja vrouw Groen kan me niet missen.......

    knuffie

  • 02 Maart 2009 - 13:07

    Wilma:

    Heej Kaatje :)

    Ik ga voor je duimen, maar het komt vast goed! Super hoor zo'n 'trip'.
    Ik ga nu even de foto's bekijken. (Ik had al over de schouder van je mam meegekeken naar een aantal ;))
    Verder wens ik je een bijzondere verjaardag, maar dat is op de plek waar je nu zit niet zo moeilijk denk ik.

    feliz cumpleaños!!!
    knuffel mij x

  • 02 Maart 2009 - 13:09

    Wilma:

    Natuurlijk slaat dat berichtje van je mam nergens...ik kan je mam missen als een boer met kiespijn ;) haha grapje hoor...hebben wel dikke lol altijd!

    Namens je mam en mij een dikke knuffel vanuit de leerotheek!

  • 02 Maart 2009 - 18:06

    Hileen:

    leuke foto's! heeeeerlijk die karkassen haha

  • 03 Maart 2009 - 20:59

    Jw En Ari:

    hai die karin als eerste van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag..ik zou zeggen maak er een fijne dag van maar omdat je nu onder weg bent naar de top van de macchu pichu zal het wel een hele bijzondere verjaardag worden.ff geen balonnen,bitterballen en koud bier maar veel meer moois aan mensen kleuren en een geweldig uitzicht
    hoop ik zo voor je..
    geniet ervan maak veel foto's en een ervaring en verjaardag om nooit te vergeten , wij zitten gewoon in een nl pis regen bui, afin doe op de top een salsa dans
    aleen of met de opkomende zon of ondergaande zon en doe een wens. je hebt het gehaald als eerste van je fam als eerste van school , wolvega .friesland super
    geniet nog even doe goede dingen en groeten aan iedereen daar. jw
    hoop

  • 14 Maart 2009 - 18:55

    Wilma:

    Ola Karina :)

    Mucho gracias voor je kaartje. Lief ja :)

    Heb je brief voor het 'Lindetakje' gelezen. Je besteedt alles super!!

    Hoe was je verjaardag?

    Heel veel dikke plezier nog op je reis!!

    dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2009

Wat een avontuur was het weer!

14 April 2009

weer een hoop beleefd...

18 Maart 2009

De Boliviaanse krant gehaald...

28 Februari 2009

Hola Chicos y Chicas !

13 Februari 2009

Aangekomen in Cusco
Karin

Actief sinds 20 Aug. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 17587

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: